Duurzaamheid
De druk vanuit de maatschappij en regelgeving, maar zeker ook de eigen intrinsieke motivatie maakt dat organisaties zich steeds meer bewust zijn van hun impact op hun omgeving. Het besef groeit dat zakelijk succes niet alleen draait om financiële winst, maar ook om het nemen van je sociale verantwoordelijkheid.
Het bepalen van een duurzaamheidsstrategie is dan ook niet langer een optie, maar een essentiële stap om relevant én succesvol te blijven. Maar hoe vertaal je deze generieke wens in concrete duurzaamheidsdoelstellingen? En hoe waarborg je dat de door jouw geformuleerde doelstellingen ook daadwerkelijk behaald worden?
Duurzaamheid zien als een vereiste maar ook als kans
Duurzaamheid is waar gedeelde waarde gecreëerd wordt. Daar waar sociale impact (mens), zorg voor natuur en omgeving (planeet) en economisch welzijn (winst) samenkomen, ontstaan nieuwe kansen voor vooruitstrevende organisaties. Een duidelijk duurzaamheidsbeleid opent de deur naar een nieuwe positionering in de markt en het aantrekken van een groeiende groep bewuste partners, medewerkers en consumenten. Door te investeren in duurzame praktijken kunnen organisaties bijdragen aan ecologische doelstellingen, kosten besparen door nieuwe bronnen van hernieuwbare en mogelijk goedkopere hulpbronnen te ontdekken en innovatieve producten en diensten ontwikkelen die inspelen op de veranderende behoeften van de samenleving.
Het negeren van duurzaamheid brengt aanzienlijke risico's met zich mee. Traditionele hulpbronnen raken uitgeput, terwijl belanghebbenden, waaronder klanten, investeerders en regelgevers, steeds hogere normen voor ethisch en verantwoord gedrag stellen. Een gebrek aan aandacht voor duurzaamheid kan resulteren in reputatieschade en het afstoten van investeerders. Zo gaf 74% van investeerders aan actief te divesteren in organisaties zonder adequaat duurzaamheidbeleid (2021 EY Global Institutional Investor Survey).
Een duurzaamheidsbeleid is daarom geen luxe meer, maar een noodzaak. Het is de sleutel tot het bereiken van gedeelde waarde. Door 'goed te doen' en ‘het goed te doen', kunnen organisaties hun zakelijke doelen realiseren en tegelijkertijd relevant blijven door aan een duurzame toekomst bij te dragen.
De duurzame organisatie is
Een moderne duurzame organisatie integreert de duurzaamheidsstrategie met haar bedrijfsstrategie. Het is geen bijkomstigheid, geen facultatieve extra inspanning, maar integraal deel van je positionering, bedrijfsvoering en cultuur.
een winstgevende organisatie
Die lagere operationele kosten heeft door efficiënt gebruik te maken van duurzame materialen, verminderd afval te produceren en energie te besparen. Bijvoorbeeld door de circulaire inzet van IT. Die samenwerkt met gelijkgezinde partners om duurzaamheid in de gehele keten te waarborgen. En die door haar klimaatbewuste lange-termijn visie toegang heeft tot kapitaal.
compliant en heeft een ethische bedrijfsvoering
Die voldoet aan wet- en regelgeving zodat ze altijd voorloopt en juridische verrassingen voorkomt. Die voldoet aan de ethische standaard van de markt en misschien zelfs een beetje meer. Die hiermee een positieve reputatie heeft als een ethisch verantwoorde en maatschappelijk betrokken entiteit.
een organisatie met bestaansreden
Die verder kijkt dan zakelijke doelstellingen en trouw is aan haar eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Die een solide reputatie heeft in de maatschappij en in de wereld van haar klanten. Die creatief en innovatief talent aantrekt dat zich hard maakt voor de organisatie. Omdat ze geloven in haar missie. En die zo langdurige relaties bouwt met stakeholders gebaseerd op gedeelde normen en waarden.
Winstgevend blijven door je verantwoordelijkheid te nemen
Iedereen snapt wat bedoeld wordt met verduurzaming. We begrijpen het. We voelen het. Maar echt de vinger leggen op de toepassing en consequenties in de dagelijkse bedrijfsvoering is een stuk lastiger.
Hiervoor zul je je strategie moeten aanvullen met je duurzaamheidsdoelstelling. Je zult je organisatie moeten herinrichten. Zodat de processen en aanpak allemaal doordrongen zijn van de duurzaamheidsdoelstellingen en cultuur van de organisatie.
Wij helpen organisaties door in hun Digital Journey ruimte te maken voor hun duurzaamheidsdoelstelling. We bepalen samen de stip op de horizon, het ideale punt waar de organisatie naartoe wil groeien. Wij creëren een gedegen gefaseerd plan om de duurzame digitale transformatie te realiseren. Zodat de organisatie klaar is voor haar toekomst.
Meer weten over duurzaamheid? Neem contact met ons op.
Een introductie in Sustainable Architectuur
Een duurzame digitale samenleving: digitale ambities en duurzaamheid hand in hand
Klantervaringen
Hoe wij samen komen tot slimme oplossingen voor soms complexe projecten.
Kinderkanker bestrijden en kinderen een sociaal verblijf bieden door inzet van digitale innovatie.
Optimale zorg bieden door 100% stabiele communicatie-oplossingen.
Case Meldkamer Limburg (112 hulpdiensten)
Veiligheid waarborgen en levens redden door optimale bereikbaarheid en beveiliging van privacygevoelige gegevens
Hoe kunnen we je helpen?
Wij staan klaar om jouw digitale uitdagingen aan te pakken. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe we kunnen helpen om jouw digitale ambities waar te maken.