Waarom zou jij digitaal innoveren?
door Strict op wo 8 aug 2018
Digitale innovatie is misschien een ver van je bed show. Je doet al jaren hetzelfde en dat werkt. Waarom zou je dan, als organisatie, moeten innoveren? Omdat hetzelfde niet blijft werken. Vraag maar aan de V&D of Kodak. Grote bedrijven die toch (bijna) failliet gingen. Zij gingen niet mee, ze innoveerden niet, en verloren daarmee hun sterke positie.
Van marktleider tot faillissement
Neem de V&D. In 1887 werd het warenhuis opgericht en sindsdien was het lange tijd niet uit ons straatbeeld weg te denken. Maar eind 2015 ging het bedrijf failliet en een paar maanden later verdween de V&D uit de steden. In het verleden stond de V&D bekend als trendsetter. Zo waren ze het eerste warenhuis met elektrische roltrappen en liepen ze voorop met narrowcasting en geurmarketing. Maar de afgelopen jaren waren ze steeds minder innovatief. Zo begonnen ze bijvoorbeeld pas in 2008 met een webshop. Vergelijk dit met een Bol.com die in 1999 al online was begonnen en je begrijpt dat de V&D een bijna onmogelijke achterstand had opgebouwd.
Digitale disruptie
Ons leven is ten opzichte van 10 jaar geleden drastisch veranderd. Door de komst van smartphones, social media, overal WiFi en 4G, en een hoop andere technologische snufjes zijn we tegenwoordig continu verbonden. Daarmee zijn ook de klantenrelatie en de verwachtingen van de klant veranderd. Klanten verwachten razendsnelle service, waarbij digitale systemen essentieel zijn om die snelle service te bieden.
Daarnaast maken de nieuwe technologieën het ook mogelijk om heel snel en met weinig resources nieuwe bedrijfsmodellen in de markt te zetten die de oude irrelevant maken. Dit wordt ook wel digitale disruptie genoemd. Een voorbeeld hiervan is Airbnb. Deze online marktplaats voor het verhuren van privé woningen is met hun nieuwe bedrijfsmodel in korte tijd een grote concurrent van hotels geworden.
Digitale innovatie
Het voorbeeld van Airbnb toont aan dat digitale innovaties het oude bedrijfsmodellen erg moeilijk kan maken. De enige verdediging hiertegen is als bedrijf zelf mee te gaan en voorop te lopen met digitale innovaties. Digitale innovatie maakt jouw bedrijf wendbaar en bestand tegen een steeds veranderende markt. Dit geldt ook andersom, wanneer jij als bedrijf wendbaar bent, kan je gebruik maken van de digitale innovaties voor de bedrijfsmodellen.
Maar hoe begin je dan? Als strategie bevelen wij aan om een innovatie ecosysteem op te zetten. Hierin kunnen veel ideeën getoetst worden op hun haalbaarheid. Ga ervan uit dat het merendeel zal falen, maar bij een toetsing zullen de kosten en het risico minimaal zijn. De ideeën die wel slagen kunnen vervolgen opgeschaald worden en tot een succes gebracht worden.
- Technologie (134)
- Nieuws (70)
- 5G (67)
- Continuïteit (64)
- Security & Privacy (57)
- Agility (35)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- Klantcase (18)
- Webinar (18)
- Blog (16)
- Innovatie (13)
- Mission Critical (13)
- Healthcare (12)
- Overheid (12)
- AI (11)
- Cloud (9)
- Medewerker interview (8)
- Smart City (7)
- Video (7)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Projectmanagement (3)
- Duurzaamheid (2)
- december 2024 (4)
- november 2024 (9)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (6)
- augustus 2018 (8)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- maart 2017 (9)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)