Vijf tips voor een succesvolle aanbesteding
door Strict op di 27 jun 2017
Sinds jaar en dag worden Europese aanbestedingen succesvol doorlopen om daarna tijdens de contractfase te ontdekken dat het eisenpakket toch niet helemaal toereikend was. Meer werk is vaak het gevolg. Een leverancier die daar handig mee omgaat, kan zo z’n omzet behoorlijk bijplussen.
Tip 1: Begin ruim op tijd met de voorbereidingen
Veelal loopt het contract ‘binnenkort’ af. Door tijdgebrek wordt snel het oude programma van eisen gepakt en ‘up-to-date’ gebracht. Echter, wie verzint die eisen? Welke schrijver wordt aan het werk gezet om de verschillende beelden uit de hoofden van mensen op papier te krijgen, af te stemmen en te integreren? Naast eisen, is ook het formuleren van een goed doordachte inkoopstrategie een must. Hoe ziet de markt er vandaag uit? Welke behoeften kunnen worden gebundeld of dienen juist gescheiden te worden? Is een dergelijke strategie juridisch houdbaar? Welke wet- en regelgeving is van toepassing en hoe kan die behulpzaam zijn? Deze en nog meer vragen zijn typisch voor een voorbereiding. Het beantwoorden ervan kost tijd. Reken zo op een doorlooptijd van drie tot zes maanden, in het gunstigste geval.
Tip 2: Betrek een business-verantwoordelijke als opdrachtgever
Een open deur: wie kan verzinnen wat functioneel gewenst is? Wat zijn de doelen die gerealiseerd dienen te worden? Vaak wordt vanuit ‘aanbod’ geredeneerd en wordt de toegevoegde waarde er voor de gebruiker bij gezocht. Redeneer eens vanuit de behoefte, vanuit de ‘vraag’. Het betrekken van een business-verantwoordelijke als opdrachtgever voor de aanbesteding kan focus aanbrengen, het aanbestedingsteam op het gewenste doel te laten richten en hen daarop gericht te houden. En daarbij ook – niet onbelangrijk – aangeven welk budget beschikbaar is. En zo komen we bij tip 3.
Tip 3: Stel vast welk probleem je gedurende de contractperiode wilt oplossen
Een aanbesteding doen is op zichzelf een investering die moet renderen. De periode waarover je de investering terug moet verdienen en het rendement wilt halen is veelal beperkt tot de doorlooptijd van het contract, meestal vermeerderd met de optionele verlengingen. Dat vraagt juist om wendbare contracten, want wie heeft de glazen bol waarbij de toekomst helder in beeld wordt gebracht? Die wendbaarheid is geen bedreiging maar een kans. Meestal kunnen in een aantal jaren al lang gekoesterde wensen worden gerealiseerd. Door een goede analyse te maken van bijvoorbeeld de top-10 ergernissen en deze te generaliseren, kan een begin worden gemaakt met het formuleren van een probleemstelling. Zo kan de investering in een nieuw contract ook op functioneel niveau renderen.
Tip 4: Stel communicatie met de markt niet uit
Vaak is er geen tijd voor een marktanalyse. Toch is het nodig om marktpartijen te vinden die je probleem herkennen en bereid zijn om bij te dragen aan de oplossing. Welke marktpartijen zijn er? Hoe ziet hun ‘verdienmodel’ er uit? Wat voor marges worden gemaakt? Is de markt volwassen of niet? Hoe denkt de markt over het geformuleerde probleem? Mag verwacht worden dat marktpartijen een bijdrage aan de oplossing gaan leveren? En welke condities kunnen worden meegenomen om een betere aansluiting met de markt te vinden? Zowel contractueel als ook geformuleerd in het eisenpakket? Begin vandaag nog met de marktanalyse. De tijd dringt!
Tip 5: Focus eens op het selecteren van een expert
Een tip die aansluit bij de vernieuwende ‘prestatie-inkoop’ aanpak in inkoopland is om het ‘klassieke’ eisenpakket de deur uit te doen. Focus bij prestatie-inkoop ligt uitsluitend op de opdrachtformulering, op het doel, op het probleem. En op het selectieproces om de beste expert te selecteren. Vind die beste marktpartij, degene die je probleem begrijpt. Eentje die aan de hand van bewezen ervaring kan onderbouwen dat al vaak en eerder een dergelijke klus naar tevredenheid is geklaard. Wat dat van de opdrachtgever vraagt? Een andere mindset: de vrager is namelijk expert wat betreft zijn probleem en de marktpartij is – echt waar – expert op de oplossing. Om vraag en aanbod bijeen te brengen moet de dialoog niet stoppen na de marktanalyse, maar beheerst worden gecontinueerd tijdens (en na) het inkoopproces.
- Technologie (129)
- Nieuws (66)
- 5G (64)
- Continuïteit (64)
- Security & Privacy (57)
- Agility (35)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- Webinar (18)
- Klantcase (17)
- Blog (15)
- Mission Critical (13)
- Healthcare (12)
- Innovatie (12)
- Overheid (12)
- AI (10)
- Cloud (9)
- Medewerker interview (8)
- Smart City (7)
- Video (7)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Projectmanagement (3)
- Duurzaamheid (2)
- november 2024 (2)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (5)
- augustus 2018 (6)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)