Telefonie vaak hoofdpijndossier
door Johan Horneman op wo 13 sep 2017
Verandering van mobiele telefonieprovider, vernieuwing van het telefoniesysteem, integratie van vaste en mobiele telefonie. Herkenbare vraagstukken? Vroeg of laat krijg je als ICT-verantwoordelijke met deze onderwerpen te maken. Het zijn echter vraagstukken die we vaak liever uit de weg gaan of voor langere tijd voor ons uit schuiven. Blijkbaar is een telefonieproject toch echt andere koek dan een ‘doorsnee’ IT-project, zoals vernieuwing van een LAN-infrastructuur of vervanging van een serverpark. Waarom eigenlijk?
Verandering van concept
Vaak gaan telefonieprojecten gepaard met verandering van concept. De organisatie besluit bijvoorbeeld om over te gaan van vaste telefoontoestellen naar meer of (nagenoeg) volledig mobiele telefonie. Dat dit impact heeft op de manier waarop je de telefonische bereikbaarheid kan organiseren is duidelijk! In de praktijk wordt dit echter nogal eens onderschat.
Cultuuromslag
Een andere nu populaire verandering is de overstap van vaste en/of mobiele telefonie naar Unified Communications. Telefonie wordt in dat geval onderdeel van een breder palet aan communicatiediensten. Dat klinkt eenvoudiger dan het in werkelijkheid is. Het verandert de manier waarop de organisatie en haar medewerkers communiceren op een nogal drastische manier. Zo zijn het delen van presence informatie of nieuwe communicatievormen zoals chat en video bedoeld om nieuwe manieren van samenwerken te faciliteren. Zulke aanpassingen zullen daarom gepaard moeten gaan met een ingrijpend verandertraject. Dit raakt aan de ene kant de interne en externe communicatie en daarmee het proces, maar aan de andere kant ook de cultuur van jouw organisatie. Wat als een technische vernieuwing begint kan daardoor uitdraaien op een volledige cultuuromslag.
Telefonie is emotie
Zeker wanneer mobiele telefonie in het spel is gaan er in projecten heel andere krachten spelen. Van alle ICT-voorzieningen die door werkgevers beschikbaar worden gesteld is de smartphone toch wel de voorziening die met de meeste emotie gepaard gaat. Medewerkers zien de ‘telefoon van de zaak’ vaak als een verworven recht, een secundaire arbeidsvoorwaarde. Kom aan de zakelijke mobiele telefoon en je komt aan de mensen zelf, zo lijkt het. Telefonieprojecten waarin er aan mobiele telefoons wordt ‘gemorreld’ kunnen daardoor vaak rekenen op kritische geluiden vanaf de ‘werkvloer’. Bekende voorbeelden zijn vast/mobiel integratie waarbij mobiele toestellen ‘plotseling’ alleen nog maar het hoofdnummer van de organisatie meesturen, of een beveiligingsode die ‘opeens’ op de smartphone wordt afgedwongen.
De smartphone: meer dan telefonie
Tenslotte wordt in telefonieprojecten nog weleens vergeten dat de smartphone niet meer alleen maar is bedoeld om mee te bellen. Sterker nog, bellen wordt een steeds minder belangrijke functie van het apparaat. Dit zorgt ervoor dat telefonieprojecten steeds vaker ook voorzien in faciliteiten die niet (meer) voor het oorspronkelijke doel van het project worden ingezet. Dit raakt dan natuurlijk weer aan heel andere onderdelen van het ICT-dienstenpalet en maakt het voor de ICT-organisatie complexe materie.
Hoofdpijn door weerstand
Als consultant tref ik naar aanleiding van deze factoren vaak onzekerheid aan bij leidinggevenden als telefonie het onderwerp is. Duidelijk is dat de oorzaak dan vaak niet ligt bij complexiteit van de technologie. ICT-managers beseffen steeds beter dat telefonie vooral complex is vanwege de impact die veranderingen op dit gebied kunnen hebben op het proces en de cultuur van de organisatie. En dat telefonieprojecten daarmee vaak te maken krijgen met weerstand vanuit de eigen organisatie. Weerstand die kan leiden tot hoofdpijn, maar die met de juiste aanpak, heldere uitleg en goede begeleiding grotendeels weer kan worden weggenomen.
- Technologie (135)
- Nieuws (70)
- 5G (67)
- Continuïteit (64)
- Security & Privacy (57)
- Agility (35)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- Klantcase (18)
- Webinar (18)
- Blog (16)
- Innovatie (14)
- Mission Critical (13)
- AI (12)
- Healthcare (12)
- Overheid (12)
- Cloud (9)
- Medewerker interview (8)
- Smart City (7)
- Video (7)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Projectmanagement (3)
- Duurzaamheid (2)
- december 2024 (5)
- november 2024 (9)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (6)
- augustus 2018 (8)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- maart 2017 (9)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)