Dit is iets dat het bedrijfsleven niet is ontgaan en veel bedrijven begrijpen dan ook dat het slagen in het vervullen van deze behoefte de sleutel tot succes is. Al snel moest hierdoor alles en iedereen wijken en werd de stelregel dat alle bestaande sites en applicaties een mobiele app moesten krijgen. Of de apps daadwerkelijk de beoogde toegevoegde waarde hadden, was nog maar de vraag. Wel is duidelijk dat er bakken met geld uitgegeven is en de verschillende app stores vol staan met apps die zelden of nooit gebruikt worden.
Na de eerste ‘app storm’ hebben veel bedrijven de pas op de plaats genomen. Men is toen gaan heroverwegen of men wel een app nodig had voor elke site of applicatie en of de investering in tijd en geld en het onderhouden van de app wel opwegen tegen de beoogde benefits. Hierdoor werd er kritischer gekeken naar de apps die in de backlog stonden en werd als het ware een mini projectplan per applicatie gemaakt waarbij o.a. gekeken werd naar:
Door pas op de plaats te nemen en de juiste vragen te stellen werden veel organisatie capabel in het succesvol ontwikkelen en in de markt zetten van hun apps. Om de organisatie meer capabel te maken en mobiel succes te hebben, is het anders inrichten van de organisatie een belangrijke stap in het veranderproces. Het aantrekken van de juiste mensen, intern of extern, om te helpen bij het ontwerpen – zowel functioneel als technisch – van de app is hierin cruciaal.
Verder is het van belang dat binnen een organisatie een soort ‘expertise centrum’ komt die ideeën vanuit de business voor mobiel om kan zetten naar werkende oplossingen. Daarbij worden de uitgangspunten scherp neergezet en wordt er beoordeeld wat succes heeft en wat niet. De vuistregel is dat alles wat al op het web werkt, in principe geen app nodig heeft. Begin daarnaast pas met de bouw van een app tot je een solide plan hebt.
Met de leerpunten uit het verleden en het verzilveren van bovenstaande best practises, kan een organisatie de juiste stappen zetten in het opzetten van een app ecosysteem. Met de juiste strategie zal deze verder gaan dan sec kijken naar specifieke devices, maar zich focussen op een ecosysteem met ‘computing capabilities’ ongeacht het apparaat dat daarvoor ingezet wordt. Een dergelijke ‘high level’ aanpak kan een startpunt zijn voor een succesvolle digitale transformatie, zowel binnen de organisatie als qua betrokkenheid bij klanten.