Organisaties zijn al langere tijd elkaars grootste concurrent in de strijd om medewerkers. Voor veel bedrijven is het lastig om vooral jonge medewerkers aan boord te houden. Ze zien met lede ogen aan hoe jonge high potentials na een korte, maar intensieve interne opleiding zwichtten voor de avances van concurrenten. Dat kan anders. Intensiveer de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, betrek de jongere generatie bij de koers van de organisatie en ga werken met een 'shadow board'.
Je hebt een bruisend bedrijf, dat innovatie omarmt en betrokken is bij aansprekende projecten van mooie opdrachtgevers. Je hebt medewerkers dus echt iets te bieden als het gaat om persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling. En toch blijft het lastig om met name jongere medewerkers te binden. Ze zijn snel uitgekeken en zoeken hun heil elders. Dat betekent dat je het traject van persoonlijke ontwikkeling verder moet opschalen. In de eerste plaats door een junior naar medior en een medior naar senior te laten doorgroeien. En in de tweede plaats door het verbreden van kennis, hen voor te bereiden op een leidinggevende functie of intensiever bij de organisatiestrategie en bedrijfsvoering te betrekken.
Jonge professionals betrekken bij bedrijfsvoering
Een waardevol instrument in dit kader is het oprichten van een intern 'young professionals' programma met in het verlengde daarvan een 'shadow board'. Het instellen van een shadow board is bedoeld om een brug te slaan tussen de jongste generatie medewerkers en het reguliere managementteam van de onderneming. Deze shadow board bestaat uit een aantal jonge professionals die regelmatig bij elkaar komen en in gesprek gaan met een senior MT-lid. Dit gebeurt in een informele setting, vaak tijdens een etentje, maar er komen wel degelijk belangrijke onderwerpen op tafel. Bijvoorbeeld: 'Welke thema's staan er op de bestuursagenda?' en 'Waar worstelt het MT mee?'. Dit schaduwbestuur heeft verschillende doeleinden:
Tegenspraak organiseren
Verder valt de interactie op die ontstaat tussen MT en shadow board. Deze is erg inspirerend, waarbij de jongeren kritische noten niet uit de weg gaan. Het is belangrijk dat je als management tegenspraak organiseert. Dat maakt de shadow board zo waardevol. Belangrijke voorwaarde is wel dat je een veilige sfeer creëert waarin zij alles kunnen delen. Je hebt er ook niets aan wanneer mensen hun mond houden omdat ze druk voelen of de gevolgen van kritische kanttekeningen vrezen. Maar wanneer je het als organisatie goed inricht en mensen vertrouwen geeft, kun je veel bereiken.
Verrassende en waardevolle inzichten
Met een shadow board ben je als organisatie wendbaarder en kun je je vermogen vergroten om snel te reageren op veranderende markttrends of consumentenbehoeften. Maar belangrijker is dat je jong talent de kans geeft zich verder te ontwikkelen. Jongere medewerkers krijgen de mogelijkheid om leiderschaps- en besluitvormingsvaardigheden te ontwikkelen. Zo kun je hen voorbereiden op toekomstige leiderschapsrollen, waarbij zij ook onderwerpen als finance en HR in de vingers krijgen. In die zin is de shadow board een belangrijk onderdeel van iets wat erg veel lijkt op een interne MBA-opleiding.
Prettig werken aan persoonlijke ontwikkeling
Let wel, de shadow board is geen doel op zichzelf en staat ook niet los van andere investeringen die je als organisatie moet doen om talenten aan te trekken en vast te houden. De shadow board is zeker een belangrijk instrument om jonge professionals een vorm van continue ontwikkeling te bieden. Zo bind je hen aan je organisatie. De ervaring leert dat iedereen die deel uitmaakt van de shadow board - of heeft gemaakt in het verleden - aan de organisatie verbonden blijft. Er is gewoon geen verloop bij deze medewerkers. Dit stelt je als organisatie in staat te werken aan je toekomst; je kunt klanten nog beter bijstaan in complexe digitale transformaties. Het belangrijkste is dat je je collega’s in staat stelt om prettig te werken in een omgeving waarin persoonlijke ontwikkeling leidend is.