Over vitale sectoren gesproken… Een blik in de 112-meldkamer
door Johan Horneman op ma 30 mrt 2020
Als consultants of projectleiders van Strict mogen we normaal gesproken onze bijdrage leveren aan projecten op het gebied van missie-kritische communicatievoorzieningen. Dit doen we voor diverse organisaties in allerlei sectoren, zoals de gezondheidszorg, openbaar vervoer, de maakindustrie en de overheid, waaronder ook de hulpdiensten in Nederland. Ook in deze bijzondere periode van de Corona-crisis gaat ons werk door, zij het nu vaak in aangepaste vorm. Een mooi voorbeeld van een omgeving waar we op dit moment een betekenisvolle bijdrage kunnen leveren is de boeiende wereld van de 112-meldkamers.
In dit artikel geeft consultant Johan Horneman een kleine blik in de werkzaamheden bij de meldkamer, die juist nu aan de hoogst mogelijke eisen moeten voldoen.
In ons land zijn op dit moment de spotlights gericht op de zogenoemde vitale beroepen en sectoren. Hierdoor besef ik me eens te meer dat de meldkamers opereren als een spin in het web, daar waar het de coördinatie en aansturing van de hulpverlening in Nederland betreft. Of het nu gaat om veiligheid op straat, medische spoedhulpverlening of brandbestrijding, de centralisten in de meldkamers staan 24/7 klaar voor ons als samenleving. Ze nemen meldingen van burgers aan, doen een eerste analyse en zetten waar nodig acties uit naar de hulpverleners ‘in het veld’. Naast de volkomen terechte aandacht voor het werk van de helden in de ziekenhuizen en andere zorginstellingen, verdienen ook de medewerkers van de meldkamers in Nederland onze waardering!
De meldkamer is een complex samenspel van informatiestromen, communicatie, werkprocessen en, niet in de laatste plaats, gedreven en kundige mensen. De 24/7 mentaliteit en de drive om mensen in nood te willen helpen is daarbij niet alleen van toepassing op de centralisten, maar ook op al het ondersteunende personeel. Die laatste groep opereert daarbij eigenlijk altijd achter de schermen. Hun bijdrage richt zich bijvoorbeeld op het zorgen voor een optimale informatie- en communicatievoorziening, waarmee de centralisten hun werk zo goed mogelijk kunnen uitvoeren. Continu, maar zeker ook in tijden van crisis, worden de hoogst mogelijke eisen aan deze voorzieningen gesteld. Het haperen van systemen of informatiestromen kan letterlijk levensgevaarlijk zijn.
Als Strict–ers voeren we onze projecten vaak ook op de achtergrond uit. We helpen de meldkamers en de daarbinnen opererende hulpdiensten met de continuïteit en waar nodig verbetering, uitbreiding of vernieuwing van de informatie- en communicatievoorziening. Het, door de omstandigheden gedwongen, thuiswerken voelt en is (nog) niet altijd even effectief. Maar wanneer je weet dat je eigen bijdrage een belangrijke schakel kan vormen in de complexe keten van de meldkamer, geeft dit juist ook in deze periode voldoening!
- Technologie (134)
- Nieuws (70)
- 5G (67)
- Continuïteit (64)
- Security & Privacy (57)
- Agility (35)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- Klantcase (18)
- Webinar (18)
- Blog (16)
- Innovatie (13)
- Mission Critical (13)
- Healthcare (12)
- Overheid (12)
- AI (11)
- Cloud (9)
- Medewerker interview (8)
- Smart City (7)
- Video (7)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Projectmanagement (3)
- Duurzaamheid (2)
- december 2024 (4)
- november 2024 (9)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (6)
- augustus 2018 (8)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- maart 2017 (9)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)