Operators ‘Over the top’?
door Eildert van Dijken op di 29 mrt 2016
Voor mobiele operators is de lancering van nieuwe diensten vaak behoorlijk moeilijk. Er zijn op het internet veel concurrenten die mooie diensten lanceren zonder de operators te betrekken. Deze diensten gaan over het mobiele data netwerk en heten daarom Over The Top (OTT). Operators verdienen hier eigenlijk niks aan. Is dit wel de juiste manier?
Innovaties en nieuwe diensten lanceren is complex in een mobiel netwerk. Mobiele operators worden continue in de gaten gehouden, verstoring van de dienstverlening is vaak voorpagina nieuws. De maatschappelijk impact van het verliezen van mobiele connectiviteit is ondertussen ook heel erg groot.
Verstoring is een drama
Dat de operators onder een vergrootglas moeten werken is dus wel begrijpelijk. Het effect op de organisatie van operators is wel dat instandhouding van de dienstverlening van groot belang is. Elke verstoring is een drama. Helaas zijn de huidige mobiele netwerken zo complex, dat storingen altijd zullen blijven voorkomen. Daarnaast worden verstoringen ook veroorzaakt door impact van buitenaf – bijvoorbeeld door werkzaamheden aan glasvezels of kabels die worden geraakt tijdens graafwerkzaamheden. Onderhoud aan de systemen is ook een continu proces.
Naast storingen, externe oorzaken en onderhoud, is het ook nog noodzakelijk om regelmatig wijzigingen aan het netwerk door te voeren. Dit heeft dan bijvoorbeeld te maken met vervangen van systemen of aanpassingen door de groei van het verkeer. Kort samengevat: een operator is continu bezig om het netwerk in goede conditie te houden. En dat terwijl de dienstverlening niet verstoord mag worden!
Het lanceren van nieuwe diensten is daardoor geen eenvoudige opgave. Een voorbeeld is de lancering van spraak op LTE (VoLTE). Dit was door Tele2 al in 2014 beloofd, maar wordt op dit moment door geen enkele operator aangeboden. In 2016 moet dit volgens verschillende operators mogelijk worden, terwijl LTE al in 2013 als dienst beschikbaar was.
OTT-voorbeelden
Op dit moment wordt steeds meer gebruik gemaakt van Over The Top diensten. WhatsApp is een duidelijk voorbeeld, wat sms bijna volledig heeft vervangen bij veel gebruikers. WhatsApp biedt nu ook de mogelijkheid voor spraak, en de geluidskwaliteit hiervan is heel vaak veel beter dan mobiele spraakverbindingen.
Google heeft afgelopen week aangekondigd in de nieuwe Android versies native support voor Rich Communication Services te gaan bieden. Dit is eigenlijk de complete messaging, spraak en video oplossingen voor mobiele ip-netwerken. Deze standaard is gebaseerd op IMS (IP Multimedia Subsystem) en is al jaren beschikbaar. Bij Vodafone is dit al langer beschikbaar als app (Call+). Tot nu toe is RCS weinig succesvol, want het werkt nog niet tussen verschillende operators en gebruikers moeten apart een app hiervoor installeren.
Echte innovatie is voor operators heel moeilijk. Daarnaast zijn nieuwe inititieven moeilijk te lanceren, omdat operators onderling moeten samenwerken en devicesaanpassingen nodig zijn. De deur staat daardoor wagenwijd open voor nieuwe OTT-spelers die veel makkelijker diensten kunnen lanceren. Operators zijn in veel gevallen geworden tot bit pijp die de ip-pakketten transporteren.
Turkcell is een operator die gelooft de concurrentie met OTT-diensten aan te kunnen, mits dezelfde regels gelden voor OTT-diensten. Zij hebben de dienst BiP gelanceerd, die als app succesvol is in de regio. De kracht van de app is ook dat het kan omschakelen naar normale mobiele gesprekken als er geen dataverbinding beschikbaar is.
Ik denk dat operators de concurrentie met OTT-diensten aankunnen, maar het vergt een andere mindset!
Meer informatie over dit onderwerp? Laat hieronder een reactie achter of neem via LinkedIn contact met me op.
Dit artikel verscheen eerder op de website van Computable.
- Technologie (134)
- Nieuws (70)
- 5G (67)
- Continuïteit (64)
- Security & Privacy (57)
- Agility (35)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- Klantcase (18)
- Webinar (18)
- Blog (16)
- Innovatie (13)
- Mission Critical (13)
- Healthcare (12)
- Overheid (12)
- AI (11)
- Cloud (9)
- Medewerker interview (8)
- Smart City (7)
- Video (7)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Projectmanagement (3)
- Duurzaamheid (2)
- december 2024 (4)
- november 2024 (9)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (6)
- augustus 2018 (8)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- maart 2017 (9)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)