Mobiel werken: practice what you preach
door Strict op ma 20 jun 2016
Tijdens het fietsen naar school chat Anna op haar smartphone met haar vriendinnen, ze bespreken de plannen voor de zomervakantie. Anna heeft alles geregeld via haar mobiel, ze heeft reisverhalen gelezen, het hotel geboekt (uiteraard met goede WiFi), haar reisverzekering afgesloten en de boarding pass staat ook op haar smartphone. Tijdens haar vakantie in Griekenland gaat ze haar mobiel gebruiken om te lezen, films te kijken, vakantiefoto’s te delen en een slechte review te schrijven over dat ene restaurant met die onbeschofte bediening. In het hotel waar ze zitten staat een PC die tegen 5 euro per uur gebruikt kan worden om te internetten, maar aan het stof op het toetsenbord te zien was dat voor het laatst in 2014. Kortom alles gaat via de smartphone.
En de cijfers ondersteunen dit verhaal. Uit onderzoek van het GfK blijkt dat in 2015 80% van Nederlanders een smartphone heeft en 65% een tablet. Het smartphone bezit is onder jongeren nog hoger, 96% daar van heeft zelfs een smartphone. En meer dan de helft van al het internet verkeer gaat in de westerse wereld al via mobiele devices en dat gaat nog verder toenemen. Als je eigen organisatie op die mobiele wereld wil aansluiten moet je begrijpen hoe klanten, burgers en werknemers denken en doen. Je organisatie moet een Mobile Enterprise zijn. Maar hoe type je dan dat 345 pagina’s tellende rapport?
Practice what you preach
Een organisatie die denkt dat het met de bestaande processen en het bestaande gedachtengoed diensten en producten kan leveren aan de mobiele wereld, heeft het verkeerd. Veel organisaties zijn nog gestoeld op het paradigma van de PC en dat sluit niet aan op de wensen en eisen van mobiele burgers en klanten. Een website moet gemakkelijk toegankelijk zijn voor mobiele apparaten, maar de mobiele cultuur heeft ook gevolgen die dieper de organisatie in reiken. Gebruikers verwachten een snellere responstijd, willen andere diensten via nieuwe verkoopkanalen, nemen op andere momenten contact op, en zoeken een ander soort informatie via continu veranderende communicatiekanalen. Als je klanten of burgers hierin wilt bedienen moet je ze begrijpen. En om dat te bereiken moet je in ieder geval gedeeltelijk zelf mobile first zijn; practice what you preach.
Een mooi voorbeeld van je klant echt willen begrijpen is wat Facebook heeft gedaan toen ze meer gingen focussen op opkomende markten. Ze bedachten de 2G Tuesdays: op dinsdag kunnen Facebook medewerkers inloggen op een 2G-versie van de Facebook app, waardoor alles in de app trager laadt. Op die manier kunnen medewerkers zelf ervaren hoe het voor veel gebruikers in ontwikkelingslanden is om Facebook te gebruiken. En dit helpt hen in het maken en verbeteren van Facebook Lite, een lichtere versie van Facebook die daardoor beter draait in gebieden waar de gemiddelde internet snelheid lager is dan in de westerse wereld.
Mobiel werken
Als je jouw klanten of burgers dus echt wil begrijpen, moeten je front end en je processen mobile first zijn, maar ook de cultuur van je organisatie. Organisaties moeten Enterprise Mobility’s worden. Dat is een organisatie die mobiel op de eerste plek zet, in de gehele organisatie. En dit niet alleen doet om efficiëntere en effectievere bedrijfsprocessen te creëren, maar om echt anders te kunnen werken.
Bijvoorbeeld het meeste klantcontact via een smartphone doen, maar ook het CRM, de contactenlijst en de orders kunnen inzien en beheren vanaf een smartphone of tablet. Naast een CRM kun je denken aan mobiele processen en toepassingen als:
- Voorraden bestellen
- Dashboards bekijken
- Project- en portfoliogegevens inzien
- Machines bedienen
- Presentaties maken
- Gegevens over de vloot of een eigen voertuig opvragen
- Opleiding volgen
Een nieuw paradigma
Dus als je een rapport van 345 pagina’s moet tikken, moet je dit vooral achter je desktop of laptop doen en niet op je smartphone. Maar als je echt wil aansluiten bij mobiele consumenten en collega’s moet je helemaal geen 345 pagina tellend rapport wíllen schrijven. Want niemand gaat een lang rapport op het scherm van een smartphone lezen, terwijl hij of zij bij de bushalte op de bus staat te wachten. Het gaat dus verder dan even een app ontwikkelen en zorgen dat iedereen een smartphone heeft. Maar de verandering naar mobiel is een kans om hele processen onder de loep te nemen en te veranderen. Dus niet slechts de bestaande olifantenpaadjes asfalteren, maar juist een efficiëntere route bedenken. De Enterprise Mobility is namelijk een nieuwe manier om de wereld te zien. En organisaties die nu opstarten gaan al uit van dit paradigma.
Het mobiel transformeren van een bestaande organisatie is een flinke klus, maar als het gestructureerd en gefaseerd wordt uitgevoerd is het zeker mogelijk. Het zorgt voor betere aansluiting op de markt en wat medewerkers willen en levert opgeschoonde processen op, die weer toekomstbestendig zijn.
- Technologie (129)
- Nieuws (66)
- 5G (64)
- Continuïteit (64)
- Security & Privacy (57)
- Agility (35)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- Webinar (18)
- Klantcase (17)
- Blog (15)
- Mission Critical (13)
- Healthcare (12)
- Innovatie (12)
- Overheid (12)
- AI (10)
- Cloud (9)
- Medewerker interview (8)
- Smart City (7)
- Video (7)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Projectmanagement (3)
- Duurzaamheid (2)
- november 2024 (2)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (5)
- augustus 2018 (6)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)