Mens en zijn drijfveer zorgt voor digitaal succes
door Strict op wo 6 dec 2017
Wie nog niet gehoord heeft van de digitale transformatie, lijkt onder een steen te hebben geleefd. De meeste bedrijven realiseren zich dat ze moeten digitaliseren om überhaupt nog te bestaan over een aantal jaar. Artikelen, blogs en congressen met specifieke onderwerpen zoals Cloud, Mobile, Big Data en Internet of Things vliegen ons om de oren. Uit recent gepubliceerd internationaal onderzoek van Fijitsu blijkt bijvoorbeeld dat regelmatig digitale projecten mislukken. Het onderzoek onderschrijft dat dit bedrijven gemiddeld 550.000 miljoen euro kost. Deze faalkosten maakt organisaties bang om digitale initiatieven te ontplooien. Digitalisering is echter essentieel voor de concurrentiepositie. Hoe zorg je ervoor dat jouw digitale initiatieven wel slagen? Ons antwoord: zet de mens en haar behoeften centraal.
Mensblik naar buiten
Zorg er als organisatie voor dat je je blik naar de “mens” buiten houdt. Dit kan de consument zijn (corporate), een cliënt of patiënt (zorg) of een burger (overheid). Dit klinkt wellicht als een open deur, maar het is schrikbarend hoeveel bedrijven in de waan van de dag vergeten de klant centraal te stellen. Blijf je als organisatie afvragen wat de toegevoegde waarde voor de klant is, wat de klant wenst en hoe de dienstverlening daar op aangepast kan worden. Dit vraagt een continue focus en open mindset richting de klant. Niet alleen van marketing, maar van het gehele bedrijf.
Actief betrekken bij idee & ontwerp
Laat je medewerkers ideeën aandragen om je organisatie efficiënter, beter en digitaler te maken. Juist je medewerkers (op welke positie dan ook in de organisatie) zijn de echte experts als het gaat om concrete verbeteringen in dienstverlening, bedrijfsvoering en de behoeften van de klant. Wanneer medewerkers de vrijheid ervaren om zelf mee te denken en zelfs invloed te kunnen hebben op innovatie/verbeteringen zorgt dit voor (meer) betrokkenheid bij de organisatie en de digitale initiatieven. Samen sterk voor een toekomstbestendige organisatie.
Communiceren, communiceren, communiceren
Communiceren is een van de belangrijkste elementen om digitale transformatie initiatieven te laten slagen. Elk “mens” in de organisatie moet precies weten waarom er een bepaalde verandering wordt geïnitieerd (nut en noodzaak), wat het initiatief voor de medewerker betekent en wat van de medewerker wordt verwacht. Verandering kan alleen plaatsvinden als je begrijpt waarom de verandering plaatsvindt, wat het voor jou betekent en hoe je geholpen wordt de verandering door te maken. Het belangrijkste bij deze communicatie is goed te luisteren naar de gebruikers – zowel naar enthousiasme als naar kritiek – en deze feedback te vertalen naar verbeteringen, zowel in communicatie, implementatie als wellicht de technologische invulling.
Begeleiding bij de verandering
Pas als de “mens” nut en noodzaak van een ICT-verandering en ook de consequenties als individu accepteert, is er een gezonde voedingsbodem voor de begeleiding van de verandering. Start pas met investeren in ICT wanneer je als organisatie deze voedingsbodem hebt gecreëerd.
De verandering wordt dan succesvol als de gebruiker door middel van begeleiding/opleiding ervaart dat ICT ervoor zorgt dat hij succesvol kan zijn in zijn werk. Investeer dus ook voldoende tijd en middelen in training, opleiding en begeleiding.
Blijf interessant voor de mens
Tot slot: De drijfveer van de mens is dat hij graag succesvol wil zijn. Neem deze drijfveer mee in het inrichten van de digitale transformatie.
- Technologie (129)
- Nieuws (66)
- 5G (64)
- Continuïteit (64)
- Security & Privacy (57)
- Agility (35)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- Webinar (18)
- Klantcase (17)
- Blog (15)
- Mission Critical (13)
- Healthcare (12)
- Innovatie (12)
- Overheid (12)
- AI (10)
- Cloud (9)
- Medewerker interview (8)
- Smart City (7)
- Video (7)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Projectmanagement (3)
- Duurzaamheid (2)
- november 2024 (2)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (5)
- augustus 2018 (6)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)