‘Communicatie is het hart van de operatie. Het móet werken.’
door Strict op di 19 apr 2016
KLM voert in samenwerking met Strict vernieuwingen door binnen ICT tak
‘Er zijn niet meteen levens in gevaar nee, maar als de communicatiesystemen niet functioneren zoals het hoort, kunnen de gevolgen in ieder geval financieel heel erg groot zijn.’ Duty Manager Operations Eric Müller staat ontspannen op de eerste verdieping van het Operations Control Center, en kijkt over de enorme hal vol mensen achter computerschermen. ‘Hier houden we alle KLM vluchten ter wereld in de gaten. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat de strakke overstaptijden gehaald worden, houden contact met de crew in geval van problemen, reageren voortijdig op een dreigende verstoring en hebben ook iemand die gebeld kan worden wanneer het ‘in flight entertainment systeem’ het niet doet. Eigenlijk gebeurt hier alles behalve het veilig laten landen en stijgen van vliegtuigen. Daar is de verkeerstoren voor.’
Slimmer werken
KLM, alweer bijna 100 jaar, heeft roerige jaren achter de rug. Het bedrijf liet in 1999 het Operations Control Center bouwen, met als doel alle takken van de operatie onder één dak samen te brengen. Het ziet er indrukwekkend uit: de hal doet denken aan die van de NASA, met grote schermen waarop de belangrijkste informatie te zien is. ‘De wereld is sinds de start van het Operations Control Center wel veranderd’, vertelt Müller. ‘Zo is de concurrentie in de luchtvaart enorm toegenomen, maar ook de IT mogelijkheden. We richten ons nu op kwaliteitsverbetering en kostenbesparing. Slimmer werken speelt daarin een grote rol. IT systemen hebben dus onze volledige aandacht. Ze hebben een beperkte levensduur, en we kijken constant of we onze communicatie sneller, beter en eenvoudiger kunnen laten verlopen. Hierbij komt de expertise van Strict als geroepen.’
Tools
‘De projecten bij KLM zijn groot. Toch is de vraag vanuit de organisatie duidelijk’, zegt Antoine van der Sijs, consultant bij Strict en vaste adviseur van KLM. ‘Vereenvoudiging en vernieuwing. Ik ben slechts gericht op wat KLM nodig heeft en wat ik kan bijdragen. De afgelopen tijd is dat voornamelijk het laten zien van mogelijkheden. Welke tools zijn er? Hoe kan KLM die inzetten? Wat zijn de voordelen van de één ten opzichte van de ander? Hoe zou de implementatie eruit zien?’
Van der Sijs vertelt over de veranderingen die KLM heeft doorgevoerd na de fusie met AirFrance. ‘Het was natuurlijk een enorme uitdaging om de twee bedrijven efficiënt samen te laten werken. Er moest voornamelijk slimmer gewerkt worden. Ik heb daar aan bij mogen dragen door in het kader van Het Nieuwe Werken Microsoft Lync te installeren. Ook heb ik er bijvoorbeeld voor gezorgd dat de 5500 iPads van de crew aan boord, om vliegplannen en passagierslijsten te downloaden, overal ter wereld gebruikt kunnen worden met behulp van mobiele communicatie. Daarnaast heeft KLM drastisch kosten kunnen besparen op de 11.000 mobieltjes door van provider te wisselen, waar ik nauw bij betrokken ben geweest. Stuk voor stuk prachtige projecten van grote omvang, bij een schitterend bedrijf.’
- Technologie (134)
- Nieuws (70)
- 5G (67)
- Continuïteit (64)
- Security & Privacy (57)
- Agility (35)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- Klantcase (18)
- Webinar (18)
- Blog (16)
- Innovatie (13)
- Mission Critical (13)
- Healthcare (12)
- Overheid (12)
- AI (11)
- Cloud (9)
- Medewerker interview (8)
- Smart City (7)
- Video (7)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Projectmanagement (3)
- Duurzaamheid (2)
- december 2024 (4)
- november 2024 (9)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (6)
- augustus 2018 (8)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- maart 2017 (9)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)