De kreet IoT staat voor Internet of Things en is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Regelmatig zijn er events die over dit onderwerp gaan en de grote bedrijven zoals Google, IBM, Microsoft en Amazon nemen alle kansen waar om te laten zien dat ze voorlopen op de ontwikkelingen van IoT. Reden voor Strict om een kijkje te nemen op het IoT Solutions World Congress in Barcelona.
IoT gaat niet alleen over het verbinden van alle apparaten en het plaatsen van vele miljoenen sensoren. Het gaat vooral ook over het verzamelen van de data uit apparaten en het steeds slimmer analyseren van die data. IoT gaat ook niet alleen over apparaten thuis maar heel veel ook over toepassingen in de industrie, de zorg, in de transport en eigenlijk overal om je heen. Het meten en analyseren van gegevens is niet nieuw en gebeurd al tientallen jaren. Door de voortdenderende technische ontwikkelingen wordt het echter mogelijk veel meer te meten dan ooit tevoren, deze data te verzamelen en ook nog eens te koppelen en te analyseren. En dan noemen we het Internet of Things.
Iedereen zal met IoT in aanraking komen. Eigenlijk is jouw smartphone ook een IoT apparaat. Jouw smartphone geeft allerlei informatie door aan b.v. Google en Facebook en die kunnen met die informatie heel veel afleiden over jouw gewoontes en je voorkeuren. Als je ‘s-morgens op je smartphone kijkt geeft deze bijvoorbeeld aan hoe lang de reistijd is naar je werk. Om dat te kunnen zeggen heeft het systeem een tijdje bijgehouden hoe jij reist en bedenkt dan dat het waarschijnlijk is dat je ‘s-morgens naar je werk gaat en dat het dus zinvolle informatie is om op je smartphone scherm te zetten.
Afgelopen 3 -5 oktober vond de 3de editie van het IoT Solutions World Congress plaats in Barcelona. Een event waar ruim 200 sprekers van over de wereld spraken over waar IoT nu staat en wat zij nog zien aankomen. Het event heeft een focus op oplossingen in de industrie, zoals manufacturing, zorg, transport, energie en utilities. De belangrijkste zaken die regelmatig terugkwamen waren:
De ontwikkeling van 5G is in volle gang en dat wordt gezien als een belangrijke stap in de IoT ontwikkelingen voor connectiviteit. Veel van wat er ontwikkeld wordt in 5G is niet alleen om nog meer datasnelheid en bandbreedte te krijgen, maar vooral ook om de vele miljarden apparaten te kunnen verbinden. Maar ook 5G is niet het enige antwoord op de connectiviteitsvraag en zullen bestaande technieken zoals bijvoorbeeld Wifi, LoRa en Zigbee een rol blijven spelen. Geen reden om te gaan wachten totdat 5G beschikbaar is dus.
Data analyse met behulp van Machine Learning en Artificial Intelligence zullen de komende jaren een grote vlucht nemen. Het slim combineren van data zal de echte grote doorbraak gaan geven die IoT belooft. Wat de Googles, Facebooks en AirBNBs nu al doen op hun grote platformen zal overal doorbreken zodat je echt vernieuwende diensten kunt gaan leveren. Predictive maintenance, voorspellende gezondheidszorg, slimme transportoplossingen. Deze en nog veel meer innovaties zullen gevoed worden door slimme analyse technieken.
Is het nu nog heel gebruikelijk om met een keyboard en een muis te werken om informatie te krijgen en te geven, de trend is dat dat via voice en video zullen gaan. Nu al wordt er veel gebruik gemaakt van chatbots, systemen die met steeds betere zinnen of zelfs natuurlijke spraak antwoord geven op jouw vragen. Een spreker beweerde dat tegen 2020 “de gemiddelde persoon meer met chatbots praat dan met zijn partner”. Verder zie je dat met voice analyse bepaald kan worden hoeveel personen ergens zijn, wat de emotionele status is van deze personen en mogelijk ook wie de personen zijn. Video analyse zal een vlucht gaan nemen en nog meer kunnen zeggen over de persoon die in beeld is, uitdrukkingen kunnen analyseren en situaties kunnen beoordelen.
Met al die ontwikkelingen zal het steeds moeilijker worden om de privacy te waarborgen. De Europese Unie heeft IoT serieus opgepakt en privacy is één van de punten waar ze zich sterk voor maken. Er waren ook sprekers met ideeën over het verkopen van data en daarmee dus wat privacy. Dan heb je er tenminste nog wat aan, financieel dan. Ook waren er ideeën om een soort “ik ben offline” systeem te maken. Normaal gesproken is data rondom jou beschikbaar (en heb je daar in het dagelijks leven ook voordeel aan) maar je kunt een dag “ik ben er niet” kopen of krijgen. Feit is nu al dat er veel bekend is over ons en dat zal de komende jaren door de groei van IoT alleen maar meer worden.