Hoe belangrijk is telefonie nog voor jouw organisatie?
door Johan Horneman op wo 10 jan 2018
Telefonie, we zijn er allemaal mee opgegroeid en we maken er allemaal gebruik van. Toch is het gebruik ervan sterk aan verandering onderhevig. Daar waar 20 jaar geleden nog slechts een handjevol mensen over een mobiele telefoon beschikte, is de smartphone nu niet meer uit het leven weg te denken. Je staat er letterlijk mee op en gaat er mee naar bed. Kijk maar eens om je heen in bijvoorbeeld een trein, bus of tram of tijdens een vergadering op kantoor: iedereen is nagenoeg continu bezig met zijn of haar smartphone. Toch raakt de functie waarvoor het mobieltje destijds is bedacht – het bellen – meer en meer op de achtergrond. Hoe belangrijk is telefonie eigenlijk nog?
Wie belt er nog?
Ja, als we een collega, klant of zakelijke relatie echt even real-time moeten spreken, dan bellen we nog steeds. Maar kiezen we niet steeds vaker voor een meer asynchrone communicatievorm zoals WhatsApp, e-mail, of, als het om communicatie in de privésfeer gaat, een berichtje via Facebook? Daarbij komt dat andere real-time communicatievormen zoals videocommunicatie in de zakelijke markt in toenemende mate worden omarmd. Oplossingen als Skype for Business bieden inmiddels een alternatief voor traditionelere communicatiesystemen. Ook de jongere generatie maakt veelvuldig gebruik van toepassingen als chat en videocommunicatie om met elkaar te communiceren. Kijk maar naar het gebruik van apps als FaceTime, Instagram en Snapchat. Kortom, het lijkt erop alsof we met z’n allen steeds minder vaak bellen.
Telefonie vaak bedrijfskritisch
Hieraan zou je de conclusie kunnen verbinden dat telefonie minder belangrijk wordt voor de manier waarop mensen en dus ook organisaties zowel intern (dus tussen medewerkers onderling) als extern (met klanten en overige relaties) communiceren. We hebben immers in toenemende mate ook andere communicatiekanalen tot onze beschikking. En op dit punt lijkt zich dan iets vreemds voor te doen: het tegendeel lijkt in de praktijk waar te zijn. Als consultants zien we bij onze klanten dat telefonievraagstukken zich meer en meer naar het bedrijfskritische of zelfs naar het missiekritische domein verplaatsen. Zeker wanneer direct klantcontact in het geding is, zijn organisaties zeer alert op een foutloos werkende telefonische ingang. Voorbeelden genoeg: of het nu een ziekenhuis is, een zakelijke dienstverlener of bijvoorbeeld een gemeente. De telefonische klantingang moet altijd bereikbaar zijn.
Veel organisaties niet goed bereikbaar
Hoe opmerkelijk is het dan dat diverse onderzoeken aantonen dat in de praktijk een groot deel (soms meer dan 50%) van deze organisaties tijdens kantooruren niet goed bereikbaar is (zie bijv. https://www.banken.nl/nieuws/20114/meer-dan-helft-bankkantoren-telefonisch-slecht-bereikbaar). Het bedrijfskritische karakter van telefonie leidt bij deze bedrijven of instellingen dan blijkbaar niet tot de juiste aandacht voor het onderwerp. Ook wanneer we kijken naar interne communicatie dan valt er nog veel winst te behalen. Telefonie en een goed geregelde bereikbaarheid hebben krijgen onvoldoende aandacht van het management. Behalve de teamleider van het contactcenter lijkt niemand zich hiervoor verantwoordelijk te voelen.
Een kwestie van houding en gedrag
Zeker, de techniek moet feilloos werken. Zo niet dan zullen mensen zich hierachter verschuilen. Ook wordt vaak gedacht dat bereikbaarheidsproblemen met nieuwe technologie kunnen worden opgelost. Was het maar zo simpel: techniek is slechts het middel. Welke fraaie technologische oplossingen we ook bedenken, uiteindelijk zal iemand ergens binnen de organisatie gewoon de telefoon moeten opnemen. Daarvoor is een actieve, klantgerichte houding noodzakelijk. Bereikbaarheid is voor het grootste deel gewoon een kwestie van houding en gedrag.
Vinden we met z’n allen binnen de organisatie telefonie en bereikbaarheid inderdaad belangrijk? Acteer er dan ook naar! Maak bijvoorbeeld duidelijke afspraken en zorg ervoor dat deze ook daadwerkelijk worden nagekomen. Doe je dat niet, dan vind je het blijkbaar ook niet zo belangrijk. Steek er in dat geval ook niet zoveel tijd, energie en geld in om een flitsende nieuwe communicatievoorziening neer te zetten.
- Technologie (129)
- Nieuws (67)
- Continuïteit (65)
- 5G (64)
- Security & Privacy (57)
- Agility (35)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- Webinar (18)
- Klantcase (17)
- Blog (15)
- Mission Critical (13)
- Healthcare (12)
- Innovatie (12)
- Overheid (12)
- AI (10)
- Cloud (9)
- Medewerker interview (8)
- Smart City (7)
- Video (7)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Projectmanagement (3)
- Duurzaamheid (2)
- november 2024 (4)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (5)
- augustus 2018 (6)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)