Blog

Generaties in gesprek over de werkvloer

Geschreven door Strict | di 4 mrt 2025

De werkvloer verandert continu. Evenals de inrichting van werk en behoeften van medewerkers. Op een gemiddelde werkvloer werken momenteel zo’n 5 generaties. Dit zorgt voor uiteenlopende werkattitudes en soms ook misverstanden. Hoe kunnen generaties elkaar beter begrijpen?

 

Op 20 februari organiseerde Strict, in samenwerking met Rex Vermeulen (Mantor Business Partners), een sessie waarin verschillende generaties met elkaar in gesprek gingen over hun visie op werk. De sessie was een idee van de The Taste Of ICT society, die behoefte had aan meer inzicht in het denkbeeld van de jongere generatie. Hoe kunnen bedrijven jong talent aantrekken en motiveren?

Volgens Rex: ‘’het doel is om een leuke sessie te verzorgen, anders dan anders, met de bedoeling dat we op het einde van de dag elkaar een beetje snappen.’’

Generaties in gesprek

Onder de deelnemers bevonden zich bijna afgestudeerden, young professionals, CEO’s en bestuurders van mkb-ondernemingen. Via stellingen en een interactief stemsysteem bespraken zij thema’s als:

  • De jonge generatie is lui.
  • Mijn werk moet maatschappelijke impact maken.
  • Ik ga altijd netjes gekleed naar werk en naar de klant.
  • Overwerken hoort erbij.
  • Hiërarchie binnen een bedrijf is belangrijk
Zijn jonge medewerkers luier en minder stressbestendig?

De stelling dat de jonge generatie lui zou zijn, werd door meerdere generaties ontkracht. Wel werd erkend dat jongere generaties anders met werk omgaan. Waar oudere generaties gewend waren om hard te werken voor financiële zekerheid, hechten jongere generaties meer waarde aan flexibiliteit en een gezonde werk-privébalans.

Een deelnemer uit Gen Z merkte op: "Wij zijn net zo lui als de oudere generatie, maar we hebben meer comfort van onze ouders meegekregen en zijn meer verwend.''

Daarentegen benoemde iemand uit een oudere generatie: "Met 32 uur per week ga je geen pensioen opbouwen. Er wordt te makkelijk gedacht door de jongere generatie."

Daarnaast stemden de meerderheid ermee in dat de jongere generatie niet minder stressbestendig is. Wel werd erkend dat er tegenwoordig meer afleidingen zijn en dat agenda’s, naast werk, drukker gevuld zijn dan vroeger. De prioriteiten zijn veranderd en de combinatie van deze factoren lijkt tot meer stress te leiden. Waar oudere generaties deze drukte als een keuze zien, ervaren de aanwezige jongere generaties het als iets onontkoombaars.

Kleding op de werkvloer

Ruim 90 procent van de deelnemers was het erover eens dat je netjes gekleed naar je werk of een klant moet gaan. Maar wat 'netjes' betekent, is over de jaren heen veranderd. Waar vroeger een pak of rok de norm was, wordt tegenwoordig een blazer met jeans nu geaccepteerd. Comfort is een factor die voor zowel jongere als oudere generaties belangrijk is geworden. Identiteit en zelfexpressie zijn vooral voor jongere generaties belangrijk, evenals duurzaamheid.

Een Gen Z’er benadrukte: "Een werkgever zou je moeten accepteren zoals je bent. Mijn kleding zegt niets over mijn kwaliteiten als werknemer."

Hiërarchie op de werkvloer

Opvallend genoeg gaf de jongere generatie aan juist wél waarde te hechten aan hiërarchie binnen een organisatie. Voor starters biedt dit helderheid en helpt het hen te weten bij wie ze moeten zijn. Oudere generaties pleitten er juist voor dat er meer gelijkwaardigheid op werkvloer is en dat een strikte hiërarchie niet meer bij deze tijd past. Wel werd erkend dat er in iedere organisatie, zelfs in een platte structuur, altijd een vorm van informele hiërarchie blijft bestaan.

In gesprek blijven werkt

Hoewel de sessie geen concrete adviezen opleverde, werd één ding duidelijk: generaties verschillen minder van elkaar dan vaak wordt gedacht. Onderzoek bevestigt dit en toont aan dat verschillende generaties grotendeels dezelfde waarden delen als het om werk gaat. Binnen dezelfde generatie waren er soms zelfs grotere verschillen te zien dan tussen generaties onderling. Het gesprek aangaan en openstaan voor elkaars perspectieven helpt om stereotypen te doorbreken en de samenwerking op de werkvloer, en in de maatschappij, te versterken.