Toporganisaties moeten net zo fit en veerkrachtig zijn als getrainde individuen op de Olympische Spelen. Fitte ondernemingen kunnen namelijk snel reageren op uitdagingen en kansen, en zijn beter in staat om crisissituaties te beheren. Zoals de wereldwijde computerstoring die werd veroorzaakt door CrowdStrike en de integratie van nieuwe technologieën zoals AI waarbij adoptiemanagement een cruciale rol speelt. Omarm het onbekende, is het devies.
Kijk eens naar jezelf. Als je fit bent en getraind hebt, gaat alles een stukje makkelijker. Dit geldt ook voor organisaties. Fitte ondernemingen zijn in staat om klappen op te vangen, in te spelen op kansen en bedreigingen en snel in actie te komen als dat nodig is. Op de korte termijn, maar ook als de blik meer op de toekomst is gericht. Kijk als het gaat om snel handelen naar de wereldwijde computerstoring als gevolg van de verkeerde update van CrowdStrike Falcon Sensor beveiligingssoftware voor Windows. Dit had impact op 8,5 miljoen systemen die niet meer goed konden opstarten. Fitte organisaties waren in staat snel een antwoord te formuleren. Een vorm van een crisisteam kwam direct samen en wist wat het moest doen. Ze hebben dit namelijk getraind. Al snel werden problemen geanalyseerd, klanten of andere stakeholders geïnformeerd en oplossingen uitgezet. De focus was direct gericht op business continuïteit en een complete black-out werd afgewend. Een fitte organisatie heeft op die bewuste 19 juli 2024 de schade beperkt gehouden.
Een flexibel IT-landschap is essentieel voor een wendbare fitte organisatie omdat je dan soepeler en efficiënter nieuwe technologieën kunt integreren. Dit vermindert de impact op bestaande systemen en processen, stimuleert innovatie en zorgt ervoor dat de organisatie snel kan reageren op veranderende markt- en technologische trends. Hierdoor wordt de kans op een succesvolle implementatie en adoptie aanzienlijk vergroot. Denk hierbij aan aspecten als schaalbaarheid, interoperabiliteit en modulariteit.
Artificiële intelligentie (AI) is een nieuwe technologie die snel onmisbaar wordt in dat flexibele IT-landschap. Je moet er als organisatie wel wat langer de tijd voor nemen. AI biedt enorme kansen voor organisaties om efficiënter te werken, betere diensten te bieden en innovatie te stimuleren. Het is essentieel om de strategische implicaties van AI te begrijpen en een weloverwogen plan te ontwikkelen om deze technologie effectief te integreren in de organisatie. Door proactief te handelen en de juiste strategieën te implementeren, kunnen organisaties niet alleen concurrerend blijven, maar ook een leidende rol spelen in hun industrie.
Het werken met AI betekent voor veel organisaties een compleet andere manier van werken. Het helpt ook in dit geval enorm wanneer je over een fitte organisatie beschikt. Een fitte organisatie heeft bijvoorbeeld innovatieteams klaargestoomd, die de ruimte krijgen om te experimenteren. Ruimte in de zin van tijd, middelen en vertrouwen van het management. Daarnaast is het belangrijk dat deze teams ruimte krijgen om te falen en continu te ontdekken wat wel werkt.
Een belangrijke component van de veranderfitte organisatie is adoptiemanagement. Hiermee verwijzen we naar het proces van het begeleiden en ondersteunen van individuen en organisaties bij het succesvol invoeren en omarmen van nieuwe ICT-oplossingen en technologieën, zoals AI. Het doel van adoptiemanagement is om ervoor te zorgen dat nieuwe systemen en tools effectief worden gebruikt en dat je als organisatie de beoogde voordelen van de technologie realiseert.
Veranderen is moeilijk. Het integreren van nieuwe technologieën en het omarmen van een nieuwe manier van werken zijn complex. We roepen al jaren dat we de mensen niet mogen vergeten bij verandering in de technologische hoek, maar toch blijkt keer op keer de technologie leidend is. Feit is dat er verschillende soorten gebruikers zijn, early adaptors, followers, mensen die veel weerstand hebben, etc. Adoptiemanagement houdt daar juist rekening mee.
Een bedrijfstak die op de goede weg is, is de zorgsector. In het verleden zagen we dat hier veel te gemakkelijk nieuwe systemen gedropt werden. Zonder goed van tevoren te inventariseren wat de mensen op de werkvloer nodig hebben om hun werk beter en prettiger te kunnen doen. Daar komt bij dat medewerkers beperkt werden begeleid bij de nieuwe manier van werken. Nu duidelijk is dat slim automatiseren van processen in de zorg een (deel)oplossing is voor de werkdruk, zien we dat er vooruitgang geboekt wordt. Er liggen kansen met oplossingen als Copilot, de geïntegreerde AI-oplossing van Microsoft.
Dit kan bijvoorbeeld de zorgsector een flinke kwaliteits- en productiviteitsimpuls geven, mits het adoptiemanagement goed is ingeregeld. En dat vergt wel iets meer dan een e-learning module of nieuwe werkinstructies. Dit vergt betrokkenheid van de top van de organisatie, langdurige ondersteuning van medewerkers en een gezamenlijke ambitie om innovaties te laten werken. Breng dan ook je adoptievermogen in kaart, ontdek welke elementen je kunt verbeteren en groei toe naar een ‘veranderfitte’ organisatie.