De menselijke factor bij digitale innovatie
door Strict op ma 24 sep 2018
Je hebt een prachtig product bedacht en op de markt gebracht. Je bent ervan overtuigd dat dit dé oplossing is voor vele bedrijven! Maar als je het eenmaal gelanceerd hebt, blijkt het compleet te mislukken. Niemand gebruikt het. Hoe kan dat? Waarschijnlijk omdat je een van de belangrijkste factoren vergeten bent: de menselijke factor. Het is de factor die uiteindelijk bepaalt of jouw digitale innovatie een succes of een flop wordt.
Als je aan de ICT en digitale innovatie denkt, denk je misschien niet meteen aan mensen. Zolang jij iets ontwikkelt of implementeert dat technisch goed in elkaar zit dan is het goed, toch? Nou nee. Het kan nog zo goed in elkaar zitten of perfect uitgedacht zijn, maar wanneer het niet geadopteerd wordt faalt je oplossing.
Gebrek aan menselijke factor
Een goed voorbeeld hiervan is Google Glass. In 2012 hoorde we voor het eerst over dit technologische snufje van Google, een draagbare computer in de vorm van een bril. In 2013 verscheen de mini computer als bèta versie op de markt, maar al gauw ontving hij veel kritiek. Mensen kregen last van de bril, Google Glass reageerde niet goed op regendruppels, de accuduur was vrij kort en er was veel discussie over privacy, waardoor hij niet meer overal gebruikt mocht worden. De bril werkt verder misschien goed, maar voor alledaags gebruik is hij niet zo geschikt. De technologie was te weinig afgesteld op menselijk gebruik. Na de teleurstellende ontvangst is de productie in 2015 gestopt.
Het voorbeeld van Google Glass toont aan dat de menselijke factor een van de belangrijkste factoren is voor succes. Dit geldt niet alleen voor consument producten, maar ook voor bedrijfsimplementaties. Een nieuw systeem dat geïmplementeerd wordt maar niet geadopteerd, kost uiteindelijk alleen maar geld.
De menselijke factor wél meenemen
Hoe het wel moet, toont Alphabet (moederbedrijf van Google) aan met de Glass Enterprise Edition. Deze vernieuwde versie is bedoeld voor zakelijk gebruik binnen fabrieken en werkplaatsen. Een aantal van de verbeteringen die Google heeft aangebracht zijn een betere accuduur, snellere verbinding en een lampje die gaat branden wanneer gefilmd wordt. Daarnaast is de nieuwe Glass een opzetstukje geworden, die je daarmee ook op bijvoorbeeld een veiligheidsbril kan plaatsen. Het toont aan dat Alphabet de gebruiker heel goed in gedachten heeft gehouden, zodat het product ook echt geadopteerd kan worden. En het werkt, want bedrijven zoals Boeing, DHL en Volkswagen zijn enthousiast.
Succesvolle digitale innovatie
Digitale innovatie is van groot belang voor jouw bedrijf en om het succesvol te laten zijn is de menselijke factor een van de belangrijkste factoren. Digitale innovatie stopt dan ook niet bij de implementatie. Juist de stap erna, de daadwerkelijke gebruikers meenemen, zorgt ervoor dat het een succes wordt. Vergeet dus niet om de menselijke factor mee te nemen, als je hoge kosten zonder resultaat wilt voorkomen.
- Technologie (134)
- Nieuws (70)
- 5G (67)
- Continuïteit (64)
- Security & Privacy (57)
- Agility (35)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- Klantcase (18)
- Webinar (18)
- Blog (16)
- Innovatie (13)
- Mission Critical (13)
- Healthcare (12)
- Overheid (12)
- AI (11)
- Cloud (9)
- Medewerker interview (8)
- Smart City (7)
- Video (7)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Projectmanagement (3)
- Duurzaamheid (2)
- december 2024 (4)
- november 2024 (9)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (6)
- augustus 2018 (8)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- maart 2017 (9)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)