Blog

Bedrijfsleven maakt zich grote zorgen over gevolgen black-out

44 procent vreest reputatieschade, klantverlies en financiële impact door uitval van systemen

In het licht van de verschillende black-out incidenten van de laatste tijd, hebben wij onderzoek gedaan naar de mate waarin organisaties en consumenten zijn voorbereid op noodsituaties. Daaruit blijkt dat 63 procent van de ondervraagde managers zich zorgen maakt over de gevolgen van uitval van technologie. De helft (51%) is bang dat onderbreking van de dienstverlening leidt tot het uitvallen van cruciale functies voor klanten en gebruikers, waardoor de bedrijfscontinuïteit in gevaar komt. Het onderzoek is uitgevoerd onder meer dan 300 strategisch en tactisch managers die invloed hebben op IT-beslissingen binnen bedrijven met 100 medewerkers of meer.

Bedrijfscontinuïteit onder druk

Uit ons onderzoek wordt ook duidelijk dat de respondenten in zakelijke context zich het meeste zorgen maken over beveiligingsincidenten (39%), waardoor bedrijfsapplicaties niet meer werken en er geen toegang meer is tot bedrijfsgegevens. Denk bijvoorbeeld aan ransomware-aanvallen waarbij de toegang tot (delen van) de technologische infrastructuur wordt versleuteld. 35 procent vreest voor grote verstoringen in de dagelijkse bedrijfsvoering; iets wat we bijvoorbeeld zagen bij het wereldwijde CrowdStrike-incident. Uitval van communicatiediensten en samenwerkingsplatforms (denk aan Teams of Zoom) is een grote zorg voor een vijfde (21%) van de respondenten.

Ongeplande interrupties van de dienstverlening

Applicaties die op slot gaan en communicatiesystemen die uitvallen, betekenen een gevaar voor de bedrijfscontinuïteit. De gevolgen worden ook hier gevreesd. Bijna de helft (47%) ziet de kwetsbaarheid van hun organisatie toenemen. 44 procent van de ondervraagde managers is bang voor reputatieschade, klantverlies en de financiële impact door ongeplande interrupties van de dienstverlening.

Kor Gerritsma, Strategie Consultant bij Strict: “We zien dat organisaties de laatste jaren in een stroomversnelling terecht zijn gekomen wat betreft digitale transformatie. Technologische ontwikkelingen zijn zo snel gegaan dat ruim een derde (35%) vreest achter te raken in deze transformatie. De helft van de organisaties (49%) ziet dat medewerkers moeite hebben om bij te blijven in de digitaliseringsslag. Het is dus ook niet vreemd dat er kwetsbaarheden ontstaan tijdens de digitale transformatie, alleen moet je daar wel tegen in actie komen. Breng die kwetsbaarheden in kaart, betrek medewerkers bij ingrijpende veranderingen en stippel een roadmap uit naar een infrastructuur die black-out proof is.”

Ontvang updates via mail

Recent Blogs

Was dit het jaar van 5G, Open RAN en WiFi7?
5G

Was dit het jaar van 5G, Open RAN en WiFi7?

ma 16 dec 2024 1 min read
Waarom jaarplannen falen en hoe je ze wel succesvol uitvoert

Waarom jaarplannen falen en hoe je ze wel succesvol uitvoert

di 10 dec 2024 3 min read
Fixed Wireless Access (FWA) | De Strict 5G Podcast
5G

Fixed Wireless Access (FWA) | De Strict 5G Podcast

ma 2 dec 2024 1 min read