Een bedrijfsapp maken? Vijf belangrijke tips die je niet mag missen.
door Strict op wo 6 dec 2017
Velen zijn je voorgegaan in het maken van een bedrijfsapp. Soms zie je hele mooie renderende apps voorbijkomen, en soms schieten er flinke blunders langs. De successen worden natuurlijk uitgebreid gedeeld en kent vele vaders, de blunders blijven stil. Als je wint heb je vrienden, en breder draagvlak voor nog meer nieuwe apps.
Sta jij aan de vooravond van een nieuwe app voor jouw organisatie? Bedenk dan vooraf goed hoe je ervoor zorgt dat de app geen speeltje maar een waardig businessinstrument wordt. Bepaal het budget, hoe je alles van de grond krijgt en verzeker dat de app ook echt een succes wordt!
5 belangrijke tips voor een succesvolle bedrijfsapp
1. Innoveer bewust en bekwaam
Een app begint vaak met een goed idee. Misschien een technische ontwikkeling waar je iets mee kunt of het idee dat er iets moet veranderen. Het omzetten van een idee naar een succesvolle app vereist bekwaamheid over het hele traject, van app design tot en met ingebruikname. Hier gaat het vaak fout… men start enthousiast, maar ook onbewust en mede daardoor onbekwaam. Al vanaf het begin geen rekening houden met wat er allemaal achteraan komt is reden van falen. De hoofdoorzaak van vele blunders.
Zorg voor de juiste initiatie en sta op de juiste momenten stil bij wat er allemaal moet gebeuren. Innoveer dus altijd bewust en bekwaam.
2. Voorkom “The missing link.”
Innovatie, efficiëntie, nieuwe markten en kansen staan op de agenda. Helaas ook overschreden budgetten en uitgelopen planningen. Ondanks Agile, Lean of Purple Rain. Het is vaak hetzelfde liedje. Als je blijft doen wat je deed blijf je krijgen wat je kreeg. Wederom budget overschreden. Cruciale vraag, wie is nu echt eindverantwoordelijk? Wie verbindt alles en iedereen in een app traject?
The missing link. Wat de Movie Director regelt bij het realiseren van een film regelt de App Director bij het realiseren van een app. Bewust, bekwaam, geborgd en met passie van A tot Z.
3. Evolueer “The Voice of the Customer.”
Jouw klanten, je gebruikers, weten niet altijd wat ze willen. Marktonderzoek wordt gedaan en daarna gaan we aan de slag. Vaak alsnog zonder de klant verder in het proces te betrekken.
Dit is een dubbele tip. Betrek de klant in het hele proces, van begin tot eind.
Maar – hier komt de echte tip – geef de klant de tijd en mogelijkheid om ook te veranderen. Nu worden alle mogelijkheden van techniek, onderzoek en design op je klant losgelaten maar die is daar echt nog niet aan toe. Vraag je eens af, als de eerste introductie van FaceBook zou zijn wat deze vandaag is, zou FB dan net zo omarmt zijn?
Overweldig je eindgebruikers niet te veel. Laat ze wennen en meedenken om samen de volgende trede te kunnen nemen. Net als de evolutie, stap voor stap.
4. Lifecycle de app
Een app is nooit af. Zelfs al zou de app compleet, bug vrij en optimaal gebruikersvriendelijk zijn. Je krijgt in ieder geval te maken met onderhoud. De gebruikte apparatuur zoals smartphones blijft immers onderhevig aan doorontwikkelingen net als de besturingssystemen en browserversies. Ook de achterkant van de app – dat wat de gebruiker niet ziet – vergt onderhoud. Dankzij bewust en bekwaam innoveren heb je al rekening gehouden met deze kosten en kom je niet voor vervelende verrassingen te staan. Ook zal je zien dat gebruikers nieuwe wensen krijgen, ze evolueren hebben we net gelezen. Neem de lifecycle qua beheer en doorontwikkeling op in je model zodat je continu je app kan verbeteren.
5. Implementeer het Feedbackmechanisme
Bij een succesvolle app hoort een succesvol geïntegreerd feedbackmechanisme. Je gebruikers zorgen al vanaf het begin voor waardevolle input en feedback, maar vanaf de daadwerkelijke implementatie van je app wordt het feedbackmechanisme echt operationeel.
Servicelevels, monitoring, support en andere middelen dragen allemaal bij aan een goede werking en optimalisatie van je app. Tijdens de ontwikkeling van de app heb je wenselijke meetinstrumenten ingeregeld. Maak niet de fout die velen maken. Blijf betrokken door intensief contact met de eindgebruikers te houden, bij voorkeur op de werkvloer. Combineer alle online en offline informatie en overleg dit met het team. Zo blijf je innoveren, door ontwikkelen en evolueren in sync met de Voice of the Customer.
- Technologie (129)
- Nieuws (66)
- 5G (64)
- Continuïteit (64)
- Security & Privacy (57)
- Agility (35)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- Webinar (18)
- Klantcase (17)
- Blog (15)
- Mission Critical (13)
- Healthcare (12)
- Innovatie (12)
- Overheid (12)
- AI (10)
- Cloud (9)
- Medewerker interview (8)
- Smart City (7)
- Video (7)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Projectmanagement (3)
- Duurzaamheid (2)
- november 2024 (2)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (5)
- augustus 2018 (6)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)