Agile voorbij de hype “Echt agile werken vraagt om meer dan een scrumbord en een stapel post-its”
door Rob Kobussen op di 2 apr 2024
Inspelen op een snel veranderende markt. Slagvaardig en pro-actief opereren. Constant verbeteren. Organisaties voelen goed aan dat ze met hun tijd mee moeten. Zij realiseren zich dat innovatie van levensbelang is en dat klantloyaliteit veel minder vanzelfsprekend is geworden. Ze voelen dat ze IT-mogelijkheden maar half begrijpen en benutten. Agile werken, zo hebben zij zich laten vertellen, gaat hen helpen. Agile is dé oplossing voor de grote uitdagingen van vandaag. En dus halen ze veranderbureaus in huis en gaan ze aan de slag met post-its en daily stand-ups. Ze zeggen tegen teams dat zij zich voortdurend moeten verbeteren en maken ze tijd voor retrospectives, definitions of done en andere scrum-gerelateerde zaken. Scrummasters en agile coaches zijn niet aan te slepen. De verwachtingen zijn hooggespannen, want met agile wordt straks alles beter.
Ik was zo’n organisatieveranderaar die agile bij bedrijven naar binnen heeft gedragen. Maar op basis van mijn ervaringen voorspel ik dat de meeste organisaties over een paar jaar roepen: we hebben agile geprobeerd en het werkt niet voor ons. We gaan iets anders doen.
De populariteit van agile heeft op dit moment veel weg van een hype. Organisaties hebben er torenhoge verwachtingen van en halen het in huis alsof het een wondermiddel is. Iedereen haakt aan en wie niet meedoet, mist de boot. Maar hypes zijn oppervlakkig en ook agile wordt vaak alleen gezien als een verzameling routines die vanzelf leidt tot verbetering. Agile erin, problemen eruit.
Was het maar zo simpel. Het liefst heb ik het helemaal niet meer over agile, maar alleen nog over de drie pijlers die onder de oppervlakte een bedrijf overeind houden: klantgericht, lerend en wendbaar zijn. Daar gaat het om, daaraan wil je aan werken met een agile aanpak. Agile is niet het doel, maar een middel om klantgericht, lerend en wendbaar te worden. En dat vereist heel wat meer veranderingen in de organisatie dan een beetje scrummen en je dag starten met een stand-up. Daarvoor is het nodig dat organisaties zich hergroeperen rondom de vraag van hun klant, dat ze ontzuilen en ruimte maken om te mogen falen.
Ik moet de eerste organisatie nog tegenkomen die zegt: we hebben gewerkt aan onze wendbaarheid, onze klantgerichtheid en aan ons lerend vermogen. We hebben het geprobeerd, maar het bleek niets voor ons te zijn. We gaan terug naar de bureaucratische moloch die we waren, tot we iets beters vinden.
Niemand zegt dat, maar organisaties zeggen wel: we hebben agile geprobeerd en het werkte niet voor ons. Het is de oppervlakkige manier waarop ze met agile hebben gewerkt die zo’n houding mogelijk maakt.
- Technologie (134)
- Nieuws (70)
- 5G (67)
- Continuïteit (64)
- Security & Privacy (57)
- Agility (35)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- Klantcase (18)
- Webinar (18)
- Blog (16)
- Innovatie (13)
- Mission Critical (13)
- Healthcare (12)
- Overheid (12)
- AI (11)
- Cloud (9)
- Medewerker interview (8)
- Smart City (7)
- Video (7)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Projectmanagement (3)
- Duurzaamheid (2)
- december 2024 (4)
- november 2024 (9)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (6)
- augustus 2018 (8)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- maart 2017 (9)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)