Agile en de lerende organisatie
door Rob Kobussen op do 1 aug 2024
Waarom werken aan een lerende organisatie?
Agile werken stelt organisaties in staat om sneller te leren van de dagelijkse praktijk dan traditionele manieren van werken. Maar alleen als we bereid zijn om ingrijpende veranderingen door te voeren, krijgt agile werken aan een lerende organisatie een echte kans.
Je kunt alleen maar leren, als je waardeert wat er fout gaat, als je oog hebt voor wat er beter kan. Anders gezegd: je kunt pas leren als je weet wat falen is.
Dat klinkt makkelijk, maar in organisaties stellen we falen helemaal niet op prijs. Succes hebben en gave dingen doen, daar zijn we gevoelig voor. De promotie gaat naar degene die zichzelf op dat punt het beste kan verkopen. En dat is zelden degene die het meeste heeft geleerd.
Agile werken begint met transparant maken waarmee je bezig bent. Wat was het plan en waar sta je nu? Wat ging er goed? Waar hebben we gefaald? Wat kun je leren van het verschil tussen het plan en wat je hebt bereikt?
Juist de focus op dat "falen" is belangrijk. We vinden dat ongemakkelijk, maar we kunnen niet zonder. Hoe hebben we ooit leren fietsen? Met vallen en opstaan — letterlijk. Pijnlijke knieën, huilend naar je moeder, maar met de wil om het de volgende keer beter te doen.
Falen hoort echt bij het leerproces, ook in onze organisaties. Als je van dat falen iets negatiefs maakt, als je het bestraft in plaats van beloont, dan haal je het leren juist uit een organisatie. Het management heeft daarbij een belangrijke rol, want dat moet middelmatige prestaties ontmoedigen, en ‘fouten’ en lessons learned belonen.
Managers vinden dit niet makkelijk, want dat betekent: loslaten. Regelmatig hoor ik managers uitroepen ‘moet ik dan maar iedereen laten aanklooien?’ Dat is natuurlijk het andere uiterste. Natuurlijk mag je met mensen resultaatafspraken maken en hulp bieden als het soms niet lukt. En als het keer op keer misgaat, dan grijp je in.
Sturen op hoe iemand z’n werk doet, ontneemt iemand de mogelijkheid om van fouten te leren. Sturen op wat iemand moet doen ligt in de eerste plaats bij de klant. De klant betaalt immers wat hij wil hebben, dus daar moet je als manager ook niet bovenop willen zitten. Echt agile werken aan een lerende organisatie betekent voor de manager vooral faciliteren, organiseren dat mensen hun werk kunnen doen, bevorderen van de verbinding tussen je mensen en je klanten en erop vertrouwen dat fouten nuttige feedback en ideeën opleveren.
- Technologie (129)
- Nieuws (67)
- Continuïteit (65)
- 5G (64)
- Security & Privacy (57)
- Agility (35)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- Webinar (18)
- Klantcase (17)
- Blog (15)
- Mission Critical (13)
- Healthcare (12)
- Innovatie (12)
- Overheid (12)
- AI (10)
- Cloud (9)
- Medewerker interview (8)
- Smart City (7)
- Video (7)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Projectmanagement (3)
- Duurzaamheid (2)
- november 2024 (4)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (5)
- augustus 2018 (6)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)